Τα εσπεριδοειδή και η σημαντική διατροφική τους αξία

Η ισχυρή αντιοξειδωτική τους δράση, η βιταμίνη C που περιέχουν και τα υπόλοιπα θρεπτικά τους συστατικά, κάνουν τα εσπεριδοειδή ένα σημαντικό «όπλο» για την καλή μας υγεία.
Τα εσπεριδοειδή περιλαμβάνουν τα πορτοκάλια, τα λεμόνια, το λάιμ, το γκρέιπφρουτ, το περγαμόντο, αλλά και τα μανταρίνια. Εκτός από νόστιμα και δροσιστικά, τα φρούτα αυτά αποτελούν σημαντικό «σύμμαχο» της υγείας μας, καθώς περιέχουν ορισμένες ενώσεις που ονομάζονται φλαβονοειδή, οι οποίες έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες. Τα φλαβονοειδή, έχει αποδειχθεί ότι αναστέλλουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων και μπορούν να προλάβουν την εξάπλωση των όγκων.
Τα φλαβονοειδή είναι επίσης αντιοξειδωτικά που μπορούν και εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες και προστατεύουν από τις καρδιακές παθήσεις. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα φλαβονοειδή στα εσπεριδοειδή, μπορεί να βελτιώσουν τη ροή του αίματος μέσω των στεφανιαίων αρτηριών, να μειώσουν την ικανότητα των αρτηριών να σχηματίσουν θρόμβους στο αίμα και να αποτρέψουν την οξείδωση της LDL («κακής») χοληστερόλης, η οποία αποτελεί ένα πρώτο βήμα για το σχηματισμό των πλακών στις αρτηρίες.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2012 στο περιοδικό Stroke της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, έδειξε ότι οι γυναίκες που έτρωγαν μεγαλύτερες ποσότητες φλαβανόνης –που βρίσκεται κυρίως στα πορτοκάλια, το γκρέιπφρουτ και τους χυμούς- είχαν 19% μικρότερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, από ό,τι εκείνες που έτρωγαν το ελάχιστο ποσό.
Τα εσπεριδοειδή είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη C, αλλά και φυλλικό οξύ και κάλιο. Η βιταμίνη C είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που προστατεύει τον οργανισμό μας από τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες. Χρειάζεται επίσης για τη σύνθεση του κολλαγόνου, το οποίο βοηθά στην επούλωση των πληγών και βοηθά στη συγκράτηση των αιμοφόρων αγγείων, των τενόντων, των συνδέσμων και των οστών.
Το κάλιο είναι ένα ορυκτό και ηλεκτρολύτης που είναι απαραίτητος για τη λειτουργία των νεύρων, τη συστολή της καρδιάς και ορισμένων ενζύμων που εμπλέκονται στο μεταβολισμό των υδατανθράκων.
Μερικά ακόμη οφέλη των εσπεριδοειδών …

Καταπολεμούν την αύξηση του σωματικού βάρους

Μια μελέτη του 2011 από το Western University στο Λονδίνο του Καναδά, έδειξε ότι ένα φλαβονοειδές (nobiletin), που εξάγεται από τα μανταρίνια, βοηθά στην πρόληψη της παχυσαρκίας και προσφέρει προστασία απέναντι στον διαβήτη τύπου 2.

Μειώνουν το άγχος
Μια ιαπωνική έρευνα έδειξε ότι η λιναλοόλη, ένα αρωματικό συστατικό που βρίσκεται στα λεμόνια (καθώς και στο μάνγκο, τη λεβάντα και άλλα αρωματικά φυτά), μετέβαλε τη χημεία του αίματος και τη δραστηριότητα των γονιδίων και μείωνε τα επίπεδα στρες σε αρουραίους που εκτέθηκαν σε δύσκολες συνθήκες. Η εισπνοή λιναλοόλης, μείωσε τη δραστηριότητα περισσότερων από 100 γονίδια που συνήθως αυξάνονται σε στρεσογόνες καταστάσεις.

Μειωμένη δοσολογία σε συγκεκριμένα φάρμακα
Μια κλινική δοκιμή το 2012 στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου, έδειξε ότι ένα ποτήρι χυμός γκρέιπφρουτ καθημερινά με την παράλληλη λήψη ενός συγκεκριμένου φαρμάκου για τον καρκίνο, παρέχει τρεις φορές τα οφέλη του φαρμάκου, δεδομένου ότι ο χυμός επιβραδύνει τον μεταβολισμό του φαρμάκου.

Αυτό σημαίνει ότι οι ασθενείς μπορούν ίσως να λαμβάνουν χαμηλότερες δόσεις αυτού του φαρμάκου, μειώνοντας τις παρενέργειες και το κόστος (η δοσολογία είναι ακόμη υπό μελέτη). Προσοχή: Το γκρέιπφρουτ και κάποια άλλα εσπεριδοειδή, αλληλεπιδρούν αρνητικά με έναν αριθμό φαρμάκων. Αν θέλετε να τα τρώτε, μιλήστε πρώτα με το γιατρό ή το φαρμακοποιό σας!

Ξέρατε ότι…
Η βιταμίνη C στα εσπεριδοειδή ενισχύει σημαντικά την απορρόφηση του σιδήρου από τα τρόφιμα. Μία από τις πρώτες μελέτες που διερεύνησαν αυτή τη δράση, έδειξε πως, όσο αυξάνονταν η ποσότητα της βιταμίνης C σε ένα γεύμα, τόσο αυξανόταν και η απορρόφηση του σιδήρου, σταδιακά από 0,8% σε 7,1%. Υπάρχουν μάλιστα μελέτες που δείχνουν ότι η προσθήκη βιταμίνης C σε εμπλουτισμένα με σίδηρο τρόφιμα, οδηγεί σε καλύτερη απορρόφηση του μετάλλου.
Χρήσιμες συμβουλές
- Αποθηκεύστε τα εσπεριδοειδή σε θερμοκρασία δωματίου, αν δεν τα καταναλώσετε άμεσα, αλλιώς στο ειδικό συρτάρι του ψυγείου, για έξι έως οκτώ εβδομάδες.
- Περιχύστε με λίγο χυμό λεμονιού τα φρέσκα, κομμένα φρούτα ή το φρέσκο guacamole, για να μην μαυρίσουν γρήγορα.
- Απολαύστε τα οφέλη για την υγεία των εσπεριδοειδών, με συνταγές που περιλαμβάνουν λεμόνι ή πορτοκάλι.

Πηγή: clickatlife